Szajkó Pál: Íj barkácsolása - sílécből reflex íj (Nehézség: *****)
Az sílécek alapanyaga nagyon hasonló az íjak alapanyagaihoz. Készítésükben
tapasztalható változásaik is szinte egyezőek (egyre inkább teret nyernek a hagyományos
fa helyett a műgyanták, üveg-carbon-dacron stb. szálanyagok). A változás érthető,
hiszen a követelmények is hasonlóak rugalmasság, dinamika, szívósság.
Most egy ún. olimpiai reflex íj készítését vázoljuk fel.
A célra legalkalmasabbak az ún. lesikló lécek (nem futó v. sáncugró lécek,
bár lehet, hogy a snowboard alkalmasabb).
Az első fázis, hogy a kötésnél kettévágjuk a lécpárt. Ennek az eleje az igazi
alapanyag, felkunkorodó vége miatt. A hátulja is használható a lécnek, de az
egészen más viselkedésű, dinamikájú íjat eredményez. A lécpárok a kötéstől az
orr felé nehezednek, ami az íj szempontjából kedvezőtlen, ezért ezt le kell
vágnunk karcsúsítanunk (1. ábra):
1. ábra
A kettévágást célszerű kézi vasfűrésszel végezni, mivel más szerszámot a léc
acélrésze könnyen tönkre tehet. A hosszirányú vágáshoz célszerű körfűrészt használni,
de az orr rész felé újra a kézifűrész kerül elő az orr-vasalatok miatt. A két
levágott felet ezután érdemes szorítóval összefogni és egyformára csiszolni.
A húrakasztó (1. ábra) kialakítására szintén kézifűrészt célszerű
használni, majd reszelővel, tűreszelővel teljesen simává tesszük a felületét
(így kímélhetjük az ideget). Eddig tartottak az egyszerű lépések. (2. ábra)
2. ábra
Nehezebb az íj markolatának elkészítése, részben, mert a forma sem egyszerű,
másrészt jó minőségű faanyagot igényel (pl.: tölgy, bükk, akác, dió - másokkal
nincs tapasztalatom). A markolatnak nem csupán kényelmesnek kell lennie, hanem
megfelelő szögben - szimmetriában, nagyon stabilan kell az íjkarokat tartania.
Az általam használt (ajánlott) íjmarkolat a következőképpen néz ki (3. ábra):
3. ábra
A markolat alatti és az ablak feletti kivágás méretét a hajlókarok mérete határozza
meg. A méretre vágott anyagot, kedvünk és igényünk szerint csiszolhatjuk, majd
lakkozzuk (ajánlom a minimum kétszeri lakkozást).
Nagyon fontos, hogy a hajlókartámaszok síkja tökéletesen egyenes, és kereszt
irányban azonos szögű legyen.
Következő lépés a hajlókarok és a markolat összefogatása. A hajlókart asztalos
szorítóval a markolathoz rögzítjük, ügyelve arra, hogy a kar és a támasz hosszában
egyenes maradjon. Ezután fúrógéppel a hajlókar síkjára merőlegesen följelöljük
a rögzítők helyét.
Rögzítő elemek (4. ábra) :
Műanyagfejes csavar, mérete metrikus 6-os (6 mm átmérőjű), hosszát méretre vágjuk.4.
ábra
Hajlókaronként 2 db, összesen, 4db-ra lesz szükségünk. Magam az alsókar rögzítésénél
az alsó csavar helyett stabilizátort használok. A rögzítő anyacsavar külső mérete kb. 8 mm. Az előzetes följelölés nyomán a hajlókartámasztókba az
anya méreténél mintegy 0,5 mm-el kisebb lyukat fúrunk az anya hosszának megfelelő
mélységben. Ezután kétkomponensű ragasztóval (pl. uverapid, eporapid)
bekenjük a lyukakat, majd becsavarjuk az anyacsavarokat (célszerű olyan anyát
venni amelyik imbusz kulccsal csavarható be). Ügyeljünk arra, hogy az anya ne
álljon ki a kartámasz síkjából (az anya belső menetét tisztítsuk majd meg a
ragasztótól). Az előírástól függetlenül érdemes min. 24 órát száradni
hagyni.
Mindezek után íjunk - elméletileg - kész, össze kell állítani, csavarni. Ilyenkor
kell ellenőrizni, hogy a hajlókarok síkja, dőlésszöge egyezik-e, ha nem akkor
csiszolással korrigálni. Az elkészült íjat érdemes valamilyen felületkezeléssel
ellátni. A markolatot lakkal, a karokat valamilyen erőteljesebb festéssel, főként
azért, mert a karok szélét méretrevágásnál megbontottuk. Különböző színben lehetséges
mindez a felület alapos megtisztítása és bizonyos mértékű érdesítése után (kézzel,
csiszolópapírral).
Javaslom, hogy a különböző ragasztók és festékek száradási idejét mindig duplázzuk
meg, igazán akkor keményednek meg.
Mindezek után íjunkhoz ideget kell készítenünk. Saját síléc íjamhoz az ideget
ún. csónakmotor berántó madzagból készítettem. Ezek jobb csavar vagy barkácsboltban
(hegymászó boltokban) kaphatók. A 3 mm-es átmérőjűt javaslom, mert ez alkalmas
a nyílvesszővég (nock) rögzítésére. Választhatunk természetesen más anyagot
is, a lényeg, hogy nyúlásmentes legyen. A méretre szabott idegre fület
kell kötnünk. Az idegvégeket, mintegy 10 cm hosszban visszahajtjuk és pillanatragasztóval
egymáshoz ragasztjuk (5. ábra):
5. ábra
A ragasztást érdemes satuban végezni mert a ragasztó így nagyobb felületen
hat. A ragasztás után a füleket bandázsoljuk. Ehhez 0.5 mm átmérőjű
bandázs cérnát vagy bőrvarró cérnát érdemes használni. A bandázsnak nagyon szorosnak
kell lennie. Gondoljunk bele, ez közvetíti a hajlókarokon át kezünk húzóerejét
a vesszőkhöz. A bebandázsolt füleket én NITRÓ lakkba szoktam áztatni, és hagyom
12 órán keresztül száradni. Ez további rögzítést, kopásállóságot eredményez.
(Az ily módon készített ideget már több mint egy éve használom probléma nélkül.
Azonban javaslom, hogy egy íjhoz mindjárt két ideget készítsünk, és a kopás,
felszőrösödés első jelére cseréljük le, vagy javítsuk meg az ideget. Vágtam
már magamat nagyon orrba idegszakadáskor, egy ilyen baleset akár íjunkat is
tönkreteheti.) Az idegen ki kell jelölni a nyílvesző befogásának helyét, ami
a nyílvesző kivezetésénél 4-5°-kal magasabban van, tulajdonképpen nemcsak a
vessző, hanem ujjaink helyét is meghatározza. A vessző fölött van mutató ujjunk,
alatta középső és gyűrűs ujjunk helye. Ezen három ujj helyét textilalapú szigetelőszalaggal
jelölhetjük ki, közéjük esik a vessző.
Korábban kellett volna szólnom a vessző kifutóról ami az íj ablakban kap helyet.
Ezt egy lágy műanyagból vagy bőrből készítjük el, s az íjablak aljára ragasztjuk.
Méreteit a nyílvesző vastagsága és a tollak méretei határozzák meg. A gyári
készítésű vesszőkivezetők külön fejezetet érdemelnének, de kezdők számára nem
fontosak.
Ha a leírás alapján elkészítettük íjunkat, idegünket, túljutottunk a felajzás
műveletén akkor már el is jutottunk az első lövésig (feltételezve, hogy van
mit kilőnünk - nyílvessző, de erről majd egy másik alkalommal).
Az íj pontos adatai:
Az íj hossza összeszerelve:
- ajzatlanul 1700 mm
- felajzva 1610 mm
Markolat- ideg távolsága 200 mm
Húzáshosszom 29 inch kb. 720 mm húzóerő ezen a hosszon 37 font
Jó munkát kívánok! |
|