Üdvözöljük a Nyílegyenes Íjász Club honlapján

  névnapja van.

Frissítve: 2003-12-22

 

Főoldal

Klub információk

Történetünk
Barkács tippek
Szolgáltatások
Galéria
Verseny
V. eredmények
Linkek


Szajkó Pál: Íj barkácsolása - sílécből reflex íj (Nehézség: *****)

Az sílécek alapanyaga nagyon hasonló az íjak alapanyagaihoz. Készítésükben tapasztalható változásaik is szinte egyezőek (egyre inkább teret nyernek a hagyományos fa helyett a műgyanták, üveg-carbon-dacron stb. szálanyagok). A változás érthető, hiszen a követelmények is hasonlóak rugalmasság, dinamika, szívósság.

Most egy ún. olimpiai reflex íj készítését vázoljuk fel.

A célra legalkalmasabbak az ún. lesikló lécek (nem futó v. sáncugró lécek, bár lehet, hogy a snowboard alkalmasabb).


Az első fázis, hogy a kötésnél kettévágjuk a lécpárt. Ennek az eleje az igazi alapanyag, felkunkorodó vége miatt. A hátulja is használható a lécnek, de az egészen más viselkedésű, dinamikájú íjat eredményez. A lécpárok a kötéstől az orr felé nehezednek, ami az íj szempontjából kedvezőtlen, ezért ezt le kell vágnunk karcsúsítanunk (1. ábra):

1. ábra

A kettévágást célszerű kézi vasfűrésszel végezni, mivel más szerszámot a léc acélrésze könnyen tönkre tehet. A hosszirányú vágáshoz célszerű körfűrészt használni, de az orr rész felé újra a kézifűrész kerül elő az orr-vasalatok miatt. A két levágott felet ezután érdemes szorítóval összefogni és egyformára csiszolni. A húrakasztó (1. ábra) kialakítására szintén kézifűrészt célszerű használni, majd reszelővel, tűreszelővel teljesen simává tesszük a felületét (így kímélhetjük az ideget). Eddig tartottak az egyszerű lépések. (2. ábra)

2. ábra

Nehezebb az íj markolatának elkészítése, részben, mert a forma sem egyszerű, másrészt jó minőségű faanyagot igényel (pl.: tölgy, bükk, akác, dió - másokkal nincs tapasztalatom). A markolatnak nem csupán kényelmesnek kell lennie, hanem megfelelő szögben - szimmetriában, nagyon stabilan kell az íjkarokat tartania. Az általam használt (ajánlott) íjmarkolat a következőképpen néz ki (3. ábra):

3. ábra

A markolat alatti és az ablak feletti kivágás méretét a hajlókarok mérete határozza meg. A méretre vágott anyagot, kedvünk és igényünk szerint csiszolhatjuk, majd lakkozzuk (ajánlom a minimum kétszeri lakkozást).
Nagyon fontos, hogy a hajlókartámaszok síkja tökéletesen egyenes, és kereszt irányban azonos szögű legyen.

Következő lépés a hajlókarok és a markolat összefogatása. A hajlókart asztalos szorítóval a markolathoz rögzítjük, ügyelve arra, hogy a kar és a támasz hosszában egyenes maradjon. Ezután fúrógéppel a hajlókar síkjára merőlegesen följelöljük a rögzítők helyét.
Rögzítő elemek (4. ábra) :
Műanyagfejes csavar, mérete metrikus 6-os (6 mm átmérőjű), hosszát méretre vágjuk.4. ábra

Hajlókaronként 2 db, összesen, 4db-ra lesz szükségünk. Magam az alsókar rögzítésénél az alsó csavar helyett stabilizátort használok. A rögzítő anyacsavar külső mérete kb. 8 mm. Az előzetes följelölés nyomán a hajlókartámasztókba az anya méreténél mintegy 0,5 mm-el kisebb lyukat fúrunk az anya hosszának megfelelő mélységben. Ezután kétkomponensű ragasztóval (pl. uverapid, eporapid) bekenjük a lyukakat, majd becsavarjuk az anyacsavarokat (célszerű olyan anyát venni amelyik imbusz kulccsal csavarható be). Ügyeljünk arra, hogy az anya ne álljon ki a kartámasz síkjából (az anya belső menetét tisztítsuk majd meg a ragasztótól). Az előírástól függetlenül érdemes min. 24 órát száradni hagyni.

Mindezek után íjunk - elméletileg - kész, össze kell állítani, csavarni. Ilyenkor kell ellenőrizni, hogy a hajlókarok síkja, dőlésszöge egyezik-e, ha nem akkor csiszolással korrigálni. Az elkészült íjat érdemes valamilyen felületkezeléssel ellátni. A markolatot lakkal, a karokat valamilyen erőteljesebb festéssel, főként azért, mert a karok szélét méretrevágásnál megbontottuk. Különböző színben lehetséges mindez a felület alapos megtisztítása és bizonyos mértékű érdesítése után (kézzel, csiszolópapírral).

Javaslom, hogy a különböző ragasztók és festékek száradási idejét mindig duplázzuk meg, igazán akkor keményednek meg.

Mindezek után íjunkhoz ideget kell készítenünk. Saját síléc íjamhoz az ideget ún. csónakmotor berántó madzagból készítettem. Ezek jobb csavar vagy barkácsboltban (hegymászó boltokban) kaphatók. A 3 mm-es átmérőjűt javaslom, mert ez alkalmas a nyílvesszővég (nock) rögzítésére. Választhatunk természetesen más anyagot is, a lényeg, hogy nyúlásmentes legyen. A méretre szabott idegre fület kell kötnünk. Az idegvégeket, mintegy 10 cm hosszban visszahajtjuk és pillanatragasztóval egymáshoz ragasztjuk (5. ábra):

5. ábra

A ragasztást érdemes satuban végezni mert a ragasztó így nagyobb felületen hat. A ragasztás után a füleket bandázsoljuk. Ehhez 0.5 mm átmérőjű bandázs cérnát vagy bőrvarró cérnát érdemes használni. A bandázsnak nagyon szorosnak kell lennie. Gondoljunk bele, ez közvetíti a hajlókarokon át kezünk húzóerejét a vesszőkhöz. A bebandázsolt füleket én NITRÓ lakkba szoktam áztatni, és hagyom 12 órán keresztül száradni. Ez további rögzítést, kopásállóságot eredményez. (Az ily módon készített ideget már több mint egy éve használom probléma nélkül. Azonban javaslom, hogy egy íjhoz mindjárt két ideget készítsünk, és a kopás, felszőrösödés első jelére cseréljük le, vagy javítsuk meg az ideget. Vágtam már magamat nagyon orrba idegszakadáskor, egy ilyen baleset akár íjunkat is tönkreteheti.) Az idegen ki kell jelölni a nyílvesző befogásának helyét, ami a nyílvesző kivezetésénél 4-5°-kal magasabban van, tulajdonképpen nemcsak a vessző, hanem ujjaink helyét is meghatározza. A vessző fölött van mutató ujjunk, alatta középső és gyűrűs ujjunk helye. Ezen három ujj helyét textilalapú szigetelőszalaggal jelölhetjük ki, közéjük esik a vessző.

Korábban kellett volna szólnom a vessző kifutóról ami az íj ablakban kap helyet. Ezt egy lágy műanyagból vagy bőrből készítjük el, s az íjablak aljára ragasztjuk. Méreteit a nyílvesző vastagsága és a tollak méretei határozzák meg. A gyári készítésű vesszőkivezetők külön fejezetet érdemelnének, de kezdők számára nem fontosak.

Ha a leírás alapján elkészítettük íjunkat, idegünket, túljutottunk a felajzás műveletén akkor már el is jutottunk az első lövésig (feltételezve, hogy van mit kilőnünk - nyílvessző, de erről majd egy másik alkalommal).

Az íj pontos adatai:

Az íj hossza összeszerelve:
- ajzatlanul 1700 mm
- felajzva 1610 mm

Markolat- ideg távolsága 200 mm
Húzáshosszom 29 inch kb. 720 mm húzóerő ezen a hosszon 37 font

Jó munkát kívánok!